PL EN
The Construction of Beduins’ Identity in a Colonial Perspective. On Wieje Szarkijja. Beduini z pustyni Negew of Paweł Smoleński
 
More details
Hide details
1
Zakład Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej, Uniwersytet Gdański, Polska
 
 
Submission date: 2021-12-22
 
 
Final revision date: 2022-01-25
 
 
Acceptance date: 2022-01-26
 
 
Publication date: 2022-03-31
 
 
Corresponding author
Martyna Anna Wielewska-Baka   

Zakład Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej, Uniwersytet Gdański, ul. Wita Stwosza 55, 80-308 Gdańsk
 
 
Studia Humanistyczne AGH 2022;21(1):61-74
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
In the article I examine Paweł Smoleński’s reportage “Wieje szarkijja. Beduini z pustyni Negew” (2016) in order to present the complexity and problematic situation of the Bedouin minority in the modern state of Israel. I mainly refer to the methodologies and tools proposed by researchers from the Ben-Gurion University center, e.g. O. Yiftachel, I. Abu-Saad or A. Amara, as well as to others (C. Parizot, R. Kanaaneh). Their research is characterized by a postcolonial approach, exposing the ethnocratic and discriminatory nature of the actions of the state of Israel. I am trying to highlight the critical discourse of Smoleński's project by analyzing successively the construction of a romantic story about Bedouins, the dynamic nature of their identity and the phenomenon of “shifting stereotypes”. I also discuss the delicate theme of Bedouin “complicity” in the formation and maintenance of their ethnic representation as the nomadic people of the Negev desert.
 
REFERENCES (30)
1.
Abu-Saad, I. (2005). Retelling the History: the Indigenous Palestinian Bedouin in Israel. AlterNative: An International Journal of Indigenous Peoples, 1, 1, 26–49.
 
2.
Almog, O. (2011). Wielokulturowy Izrael. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
 
3.
Amara, A., Abu-Saad, I., Yiftachel, O. (red.) (2012). Indigenous (In)Justice. Human Rights Law and Bedouin Arabs in the Naqab/Negev. Cambridge: Harvard University Press.
 
4.
Amara, A., Yiftachel, O. (2014). Confrontation in the Negev. Israeli Land Policies and the Indigenous Bedouin-Arabs. Pobrano z: https://www.academia.edu/39233..., 17–26.
 
5.
Ashcroft, B., Griffiths, G., Tiffin, H. (2007). Post-colonial Studies. The Key Concepts. London – New York: Routledge.
 
6.
Bauman, Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 2, 129, 7–31.
 
7.
Bolecki, W. (2007). Myśli różne o postkolonializmie. Wstęp do tekstów nie napisanych. Teksty Drugie, 4, 6–13.
 
8.
Frantzman, J.S., Havatzelet, Y., Kark, R. (2012). Contested Indigeneity: The Development of an Indigenous Discourse on the Bedouin of the Negev, Israel. Israel Studies, 17, 1, 78–114.
 
9.
Gosk, H. (2010). Opowieści „skolonizowanego/kolonizatora”. W kręgu studiów postzależnościowych nad literaturą polską XX i XXI wieku. Kraków: TAiWPN Universitas.
 
10.
Holvoet, A. (2011). O leksykalnych wykładnikach użycia interpretatywnego. Linguistica Copernicana, 1, 82–83.
 
11.
Horodecka, M. (2015). Reprezentacja etnograficzna w perspektywie postzależnościowej. „Cygan to Cygan” Lidii Ostałowskiej. W: E. Graczyk (red.), Białe maski/ szare twarze. Ciało, pamięć, performatywność w perspektywie postzależnościowej (s. 311–336). Kraków: TAiWPN Universitas.
 
12.
Kanaaneh, R.A. Pobrano z: http://palestine.mei.columbia.... [1.09.2020].
 
13.
Kanaaneh, R.A. (2003). Embattled Identities: Palestinian soldiers in the Israeli Military. Journal of Palestine Studies, 32, 3, 5–20.
 
14.
Kanaaneh, R.A. (2009). Surrounded: Palestinian soldiers in the Israeli army. Stanford, CA: Stanford University Press.
 
15.
Kedar, A., Amara, A., Yiftachel, O. (2018). Emptied Lands: Legal Geography of Bedoin Rights in the Negev. Redwood City, CA: Stanford University Press.
 
16.
Lustick, I.S. (2002). In Search of Hegemony: Nationalism and Religion in the Middle East. HAGAR. International Social Science Review, 3, 2, 171–201.
 
17.
Machut-Mendecka, E. (2004). Współcześni Arabowie: próba analizy psychologicznej. W: A. Borowiak, P. Szarota (red.). Tolerancja i wielokulturowość  – wyzwania XXI wieku (s. 94–102). Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.
 
18.
Morawski, K. (2016). Dyskurs. Hegemonia. Demokracja. Analiza krytyczna projektu demokracji radykalnej E. Laclau i Ch. Mouffe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
19.
Nasasra, M., Richter-Devroe, S., Abu-Rabia-Queder, S., Ratcliffe, R., red. (2015). The Naqab Bedouin and Colonialism. New perspectives. London  – New York: Routledge.
 
20.
Parizot, C. (2001). Gaza, Beersheba, Dhahriyya: Another Approach to the Negev Bedouins in the Israeli-Palestinian Space. Bulletin du Centre de recherche français à Jérusalem, 9, 98–110.
 
21.
Said, E. (2018). Orientalizm. Poznań: Zysk i S-ka.
 
22.
Shamir, R. (1996). Suspended in space: Bedouin under the Law of Israel. Law & Society Review, 30, 2, 231–257.
 
23.
Smoleński, P. (2016). Wieje szarkijja. Beduini z pustyni Negew. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
 
24.
The Jerusalem Post. January 20, 2020. Pobrano z: https://www.jpost.com/israel-n... [10.08.2020].
 
25.
White, H. (2009). Proza historyczna, przeł. R. Borysławski. Kraków: Universitas.
 
26.
Wielewska-Baka, M. (2020). Szara przestrzeń. Charakterystyka postkolonialnego i urbanistycznego dyskursu krytycznego Orena Yiftachela. Studia Humanistyczne AGH, 19, 1, 41–54.
 
27.
Yiftachel, O. (2006). Ethnocracy: Land and Identity Politics in Israel/Palestine. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
 
28.
Yiftachel, O. (2008). Epilogue: Studying Naqab/Negev Bedouins  – Toward a Colonial Paradigm?, HAGAR. Studies in Culture, Polity and Identities, 8, 2, 83–108.
 
29.
Yiftachel, O. (2009). Critical Theory and Gray Space. Mobilization of the Colonized. City 13, 2–3, 240–256.
 
30.
Yiftachel, O. (2010). From Sharon to Sharon: Spatial Planning and Separation Regime in Israel/Palestine. HAGAR. Studies in Culture, Polity and Identities, 10, 1, 73–106.
 
eISSN:2300-7109
Journals System - logo
Scroll to top