Konstruowanie tożsamości beduińskiej w perspektywie kolonialnej. Wokół reportażu pt. Wieje szarkijja. Beduini z pustyni Negew Pawła Smoleńskiego
 
Więcej
Ukryj
1
Zakład Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej, Uniwersytet Gdański, Polska
 
 
Data nadesłania: 22-12-2021
 
 
Data ostatniej rewizji: 25-01-2022
 
 
Data akceptacji: 26-01-2022
 
 
Data publikacji: 31-03-2022
 
 
Autor do korespondencji
Martyna Anna Wielewska-Baka   

Zakład Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej, Uniwersytet Gdański, ul. Wita Stwosza 55, 80-308 Gdańsk
 
 
Studia Humanistyczne AGH 2022;21(1):61-74
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Artykuł przedstawia analizę reportażu pt. "Wieje szarkijja. Beduini z pustyni Negew" (2016) Pawła Smoleńskiego. Autorka skupia się na ukazaniu złożoności sytuacji beduińskiej mniejszości zamieszkującej Izrael. Inspirację stanowią narzędzia i metodologie opracowane przede wszystkim przez badaczy z Uniwersytetu Ben Guriona (O. Yiftachel, I. Abu-Saad, A. Amara), ale też i innych (C. Parizot, R. Kanaaneh). Postkolonialna perspektywa badaczy pozwala na uwypuklenie krytycznego dyskursu Smoleńskiego, na który składają się m.in rozpoznania na temat romantycznego charakteru opowieści o Beduinach czy dynamiczna struktura ich tożsamości. Autorka podejmuje również delikatny wątek "udziału" społeczności beduińskiej w podtrzymywaniu mitu i utrwalaniu wzorca etnicznej reprezentacji Beduinów jako koczowniczego ludu z pustyni Negew.
 
REFERENCJE (30)
1.
Abu-Saad, I. (2005). Retelling the History: the Indigenous Palestinian Bedouin in Israel. AlterNative: An International Journal of Indigenous Peoples, 1, 1, 26–49.
 
2.
Almog, O. (2011). Wielokulturowy Izrael. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
 
3.
Amara, A., Abu-Saad, I., Yiftachel, O. (red.) (2012). Indigenous (In)Justice. Human Rights Law and Bedouin Arabs in the Naqab/Negev. Cambridge: Harvard University Press.
 
4.
Amara, A., Yiftachel, O. (2014). Confrontation in the Negev. Israeli Land Policies and the Indigenous Bedouin-Arabs. Pobrano z: https://www.academia.edu/39233..., 17–26.
 
5.
Ashcroft, B., Griffiths, G., Tiffin, H. (2007). Post-colonial Studies. The Key Concepts. London – New York: Routledge.
 
6.
Bauman, Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe. Studia Socjologiczne, 2, 129, 7–31.
 
7.
Bolecki, W. (2007). Myśli różne o postkolonializmie. Wstęp do tekstów nie napisanych. Teksty Drugie, 4, 6–13.
 
8.
Frantzman, J.S., Havatzelet, Y., Kark, R. (2012). Contested Indigeneity: The Development of an Indigenous Discourse on the Bedouin of the Negev, Israel. Israel Studies, 17, 1, 78–114.
 
9.
Gosk, H. (2010). Opowieści „skolonizowanego/kolonizatora”. W kręgu studiów postzależnościowych nad literaturą polską XX i XXI wieku. Kraków: TAiWPN Universitas.
 
10.
Holvoet, A. (2011). O leksykalnych wykładnikach użycia interpretatywnego. Linguistica Copernicana, 1, 82–83.
 
11.
Horodecka, M. (2015). Reprezentacja etnograficzna w perspektywie postzależnościowej. „Cygan to Cygan” Lidii Ostałowskiej. W: E. Graczyk (red.), Białe maski/ szare twarze. Ciało, pamięć, performatywność w perspektywie postzależnościowej (s. 311–336). Kraków: TAiWPN Universitas.
 
12.
Kanaaneh, R.A. Pobrano z: http://palestine.mei.columbia.... [1.09.2020].
 
13.
Kanaaneh, R.A. (2003). Embattled Identities: Palestinian soldiers in the Israeli Military. Journal of Palestine Studies, 32, 3, 5–20.
 
14.
Kanaaneh, R.A. (2009). Surrounded: Palestinian soldiers in the Israeli army. Stanford, CA: Stanford University Press.
 
15.
Kedar, A., Amara, A., Yiftachel, O. (2018). Emptied Lands: Legal Geography of Bedoin Rights in the Negev. Redwood City, CA: Stanford University Press.
 
16.
Lustick, I.S. (2002). In Search of Hegemony: Nationalism and Religion in the Middle East. HAGAR. International Social Science Review, 3, 2, 171–201.
 
17.
Machut-Mendecka, E. (2004). Współcześni Arabowie: próba analizy psychologicznej. W: A. Borowiak, P. Szarota (red.). Tolerancja i wielokulturowość  – wyzwania XXI wieku (s. 94–102). Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.
 
18.
Morawski, K. (2016). Dyskurs. Hegemonia. Demokracja. Analiza krytyczna projektu demokracji radykalnej E. Laclau i Ch. Mouffe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
19.
Nasasra, M., Richter-Devroe, S., Abu-Rabia-Queder, S., Ratcliffe, R., red. (2015). The Naqab Bedouin and Colonialism. New perspectives. London  – New York: Routledge.
 
20.
Parizot, C. (2001). Gaza, Beersheba, Dhahriyya: Another Approach to the Negev Bedouins in the Israeli-Palestinian Space. Bulletin du Centre de recherche français à Jérusalem, 9, 98–110.
 
21.
Said, E. (2018). Orientalizm. Poznań: Zysk i S-ka.
 
22.
Shamir, R. (1996). Suspended in space: Bedouin under the Law of Israel. Law & Society Review, 30, 2, 231–257.
 
23.
Smoleński, P. (2016). Wieje szarkijja. Beduini z pustyni Negew. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
 
24.
The Jerusalem Post. January 20, 2020. Pobrano z: https://www.jpost.com/israel-n... [10.08.2020].
 
25.
White, H. (2009). Proza historyczna, przeł. R. Borysławski. Kraków: Universitas.
 
26.
Wielewska-Baka, M. (2020). Szara przestrzeń. Charakterystyka postkolonialnego i urbanistycznego dyskursu krytycznego Orena Yiftachela. Studia Humanistyczne AGH, 19, 1, 41–54.
 
27.
Yiftachel, O. (2006). Ethnocracy: Land and Identity Politics in Israel/Palestine. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
 
28.
Yiftachel, O. (2008). Epilogue: Studying Naqab/Negev Bedouins  – Toward a Colonial Paradigm?, HAGAR. Studies in Culture, Polity and Identities, 8, 2, 83–108.
 
29.
Yiftachel, O. (2009). Critical Theory and Gray Space. Mobilization of the Colonized. City 13, 2–3, 240–256.
 
30.
Yiftachel, O. (2010). From Sharon to Sharon: Spatial Planning and Separation Regime in Israel/Palestine. HAGAR. Studies in Culture, Polity and Identities, 10, 1, 73–106.
 
eISSN:2300-7109
Journals System - logo
Scroll to top