PL EN
Interactive systems in dramatic theater - based on empirical research
 
More details
Hide details
1
Katedra Socjologii Sztuki i Edukacji, Uniwersytet Łódzki, Polska
 
 
Submission date: 2020-01-24
 
 
Final revision date: 2020-03-09
 
 
Acceptance date: 2020-03-21
 
 
Publication date: 2020-03-30
 
 
Corresponding author
Emilia Anna Zimnica-Kuzioła   

Katedra Socjologii Sztuki i Edukacji, Uniwersytet Łódzki, Polska
 
 
Studia Humanistyczne AGH 2020;19(1):27-40
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
The article concerns interactive systems in the Polish drama theater. The author, based on existing and evoked sources, analyzes the following situations: 1. actors influence viewers 2; viewers interact with each other; 3. viewers interact with actors and 4. actors interact with each other. The author characterizes the specificity of these interactions through the following concepts: social interference, synthonia, social facilitation, social idleness, deimmersion, defocused, group winging. I do not intend to talk about an institution or a formal organization, but about the place where the performance is presented, about the situation when the actor and viewer "face each other," and the first entity begins to present something, present, create, and the second performs the act of reception. This situation constitutes the theate
 
REFERENCES (25)
1.
Aronson Elliot., Wilson Timothy D., Akert Robin.M., 1997, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
 
2.
Barciś Atur., Marzanna Graff, 2011, Rozmowy bez retuszu, Wydawnictwo M, Kraków.
 
3.
Bennis Warren, Biederman Patricia Ward, 1997, Organizing Genius: The Secrets of Creative Collaboration, Reading, MA, Addison-Wesley.
 
4.
Csikszentmihalyi Mihalyi., (2004), Flow, the secret to happiness, http://www.ted.com/talks/mihal...), odczyt 12.08. 2016.
 
5.
Csikszentmihalyi Mihalyi, 1997, Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Studio Emka, Warszawa.
 
6.
Dietrich Margaret, 1987, Aktor a publiczność, [w:] W kręgu socjologii teatru na świecie, red. Teresa Pyzik, Eleonora Udalska, Wydawnictwo Zakład Narodowy imienia Ossolińskich, Wrocław, warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź, s. 229-244.
 
7.
Goleman Daniel, 1999, Inteligencja emocjonalna w praktyce, Media Rodzina, Poznań.
 
8.
Golka Marian, 1996, Socjologiczny obraz sztuki, Poznań.
 
9.
Guczalska Beata, 2015, Trela, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa.
 
10.
Gut Jerzy, Haman Wojciech, 1993, Docenić konflikt – od walki i manipulacji do współpracy, Wydawnictwo Kontrakt, Warszawa.
 
11.
Hausbrandt Andrzej, 1990, Elementy wiedzy o teatrze, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
 
12.
Kowalewicz Kazimierz, 1993, Teatr i odbiorca. Przygotowanie do teorii odbioru przedstawienia teatralnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
 
13.
Krakowska Joanna, 2018, red., Nie(świadomość) teatru, wypowiedzi i rozmowy, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.
 
14.
Maciejewski Łukasz, 2015, Aktorki. Portrety, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
 
15.
Minkina Aleksandra, 2012, Studium socjologii artysty na przykładzie rozmów z aktorami Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, niepublikowana praca licencjacka napisana pod kierunkiem dr Eweliny Wejbert-Wąsiewicz, Łódź.
 
16.
Osiński Zbigniew, 1972, Interakcja sceny i widowni w teatrze współczesnym, [w:] Z teorii teatru. Materiały z sesji teatralnej, Poznań 1970, red. tenże, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa, s. 47-101.
 
17.
Sułkowski Bogusław, 1993, Hamletyzowanie nasze. Socjologia sztuki, polityki i codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
 
18.
Świontek Sławomir, 2003, Zapis wykładów wygłoszonych dla studentów I roku kulturoznawstwa: Sławomira Świontka dwanaście wykładów z wprowadzenia do wiedzy o teatrze, red. Leszek Karczewski, Irena Lewkowicz, Maja Wójcik, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
 
19.
Turner J.H., Stets J.E, 2009, Socjologia emocji, tłum. M. Bucholc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
 
20.
Wojciszke Bogdan, (2011, 2012), Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
 
21.
Zimnica-Kuzioła Emilia, 2003, Światła na widownię. Socjologiczne studium publiczności teatralnej, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
 
22.
Zimnica-Kuzioła Emilia, 2010, Aktualizujące tendencje widzów teatralnych – na podstawie badań własnych, „Szkice Humanistyczne”, t. X, nr 2-3 (vol.22), Wydawnictwo OSW, Olsztyn, s. 215-223.
 
23.
Zimnica-Kuzioła Emilia, 2012, Spektakl jako wydarzenie (spotkanie) i święto w ujęciu H.-G. Gadamera, „Szkice Humanistyczne”, (2012), tom XII, nr 4 (vol.30), s. 67-75.
 
24.
Zimnica-Kuzioła Emilia, 2018, Społeczny świat teatru. Areny polskich publicznych teatrów dramatycznych, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
 
25.
Żuber Felicja, 1992, Publiczność teatralna. Studium publiczności Teatru Polskiego w Warszawie, Instytut Kultury, Warszawa.
 
eISSN:2300-7109
Journals System - logo
Scroll to top