PL EN
Transformations of attitudes towards Arabs in the Polish society from the perspective of members of the Arab and Muslim communities
 
More details
Hide details
1
Centrum Zaawansowanych Badań Ludnościowych i Religijnych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Polska
 
 
Submission date: 2019-12-03
 
 
Final revision date: 2020-03-17
 
 
Acceptance date: 2020-03-17
 
 
Publication date: 2020-06-30
 
 
Corresponding author
Konrad Pędziwiatr   

Centrum Zaawansowanych Badań Ludnościowych i Religijnych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, ul. Rakowicka 27/B259, 31-510, Kraków, Poland, Polska
 
 
Studia Humanistyczne AGH 2020;19(2):89-106
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
In spite of numerous studies exploring the attitudes of Polish society towards followers of Islam including Arabs or studies showing how Polish media shapes the image of Muslims and Islam, there are hardly any analyses assessing how these attitudes and images are perceived by the minority group. The purpose of this text is to fill this gap and analyse the perception of transformation of attitudes in contemporary Polish society towards Arabs from the perspective of members of the Arab and Muslim communities. The article's analytical framework builds upon the conceptions problematizing a group sense of alienation and familiarity in the context of human mobility and immobility. In particular, the text shows the usefulness of the concept of otherness and strangeness developed by Ewa Nowicka in the late 1990s for the analysis of the transformation of attitudes towards Arabs and Muslims in Polish society in the last two decades.
 
REFERENCES (48)
1.
Ahmed, Sara. 2000. Strange Encounters: Embodied Others in Post-Coloniality, London – New York: Routledge.
 
2.
Berkley Centre. 2018. Demographics of Islam, https://berkleycenter.georgeto... [5.04.2018].
 
3.
Bertram, Łukasz, Adam Puchejda i Karolina Wigura. 2017. Negatywny obraz muzułmanów w polskiej prasie, Raport Obserwatorium Debaty Publicznej „Kultury Liberalnej”, https://www.rpo.gov.pl/sites/d... [15.04.2019].
 
4.
Billig, Michael. 1997. Banal Nationalism, London: Sage Publications.
 
5.
Bleich, Erik. 2011. What Is Islamophobia and How Much Is There? Theorizing and Measuring an Emerging Comparative Concept, “American Behavioral Scientist”, 55, 12: 1581–1600.
 
6.
Bobako, Monika. 2017. Islamofobia jako technologia władzy: studium z antropologii politycznej, Kraków: TAiWPN Universitas.
 
7.
Buchowski, Michał. 2016. Making Anthropology Matter in the Heyday of Islamophobia and the ‘Refugee Crisis’: The Case of Poland, “Český lid”, 103: 51–67.
 
8.
Castles, Steven, Hein de Haas and Mark J. Miller. 2013. The Age of Migration: International Movements in the Modern World, Houndmills: Macmillan Publishers.
 
9.
CBOS. 2015. Postawy wobec islamu i muzułmanów (Attitudes towards Islam and Muslims), Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.
 
10.
CBOS. 2018. Stosunek Polaków do innych narodów, Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.
 
11.
Chilczuk, Michał. 2001. 50 lat kształcenia studentów zagranicznych w Polsce, http://www.copernicus.org.pl/k... [9.05.2018].
 
12.
Dahlberg, Lincoln. 2007. Rethinking the fragmentation of the cyber public: from consensus to contestation, “New Media & Society”, 9, 5: 827–847.
 
13.
EUMC. 2006. Muslims in the European Union: Discrimination and Islamophobia, http://eumc.europa.eu/eumc/mat... [5.03.2018].
 
14.
Fekete, Liz i Ambalavaner Sivanandan. 2009. A Suitable Enemy: Racism, Migration and Islamophobia in Europe, London: Pluto Press.
 
15.
Gasztold-Seń, Przemysław. 2012. Arabscy studenci w Warszawie po 1956, , w: Patryk Pleskot (red.), Cudzoziemcy w Warszawie 1945–1989: studia i materiały, Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej. S. 41-72.
 
16.
Goffman, Eric. 2005. Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
 
17.
Grzymała-Kazłowska, Aleksandra. 2007. Konstruowanie „innego”: wizerunki imigrantów w Polsce, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
 
18.
GUS. 2015. Struktura narodowo-etniczna, językowa i wyznaniowa ludności Polski, Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
 
19.
GUS. 2017. Szkoły wyższe i ich finanse w roku 2016, Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
 
20.
IOM. 2016. Badanie na temat postaw wobec cudzoziemców w Polsce, Warszawa: International Organisation of Migration.
 
21.
Janion, Maria. 2006. Niesamowita Słowiańszczyzna, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
 
22.
Jasińska-Kania, Aleksandra i Sławomir Łodziński (red.). 2009. Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
 
23.
Kościelniak, Krzysztof. 2016. Muzułmanie – charakterystyka społeczno-kulturowa w kontekście imigracji do Polski, w: Jacek Schmidt i Dariusz Niedźwiedzki (red.), Społeczno-kulturowa identyfikacja cudzoziemców. Raporty i ekspertyzy, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 353–488.
 
24.
Legut, Agnieszka i Konrad Pędziwiatr. 2018. Sekurytyzacja migracji w polityce polskiej a zmiana postaw Polaków wobec uchodźców, w: Romuald Jończy (red.), Sami swoi? Wielokulturowość we współczesnej Europie, Gliwice–Opole: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej, s. 41–51.
 
25.
Łuczewski, Michał. 2012. Odwieczny naród. Polak i katolik w Żmiącej, Toruń: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej.
 
26.
Metro. 2017. Atak na meczet w Warszawie. Policja szuka sprawców. Mogło być ich kilku, http://metrowarszawa.gazeta.pl... [9.05.2018].
 
27.
Nalborczyk, Agata i Konrad Pędziwiatr. 2018. Between Old Traditions and New Diversities – Islamic Religious Education in Poland, w: Jenny Berglund (red.), European Perspectives on Islamic Education and Public Schooling, London: Equinox, s. 136–156.
 
28.
Nowicka, Ewa. (red.). 1990. Swoi i obcy, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Instytut Socjologii.
 
29.
Nowicka, Ewa. 1996. Wprowadzenie. Poznawanie swojskości i obcości, w: Ewa Nowicka, Jan Nawrocki, (red.), Inny – obcy – wróg: Swoi i obcy w świadomości młodzieży szkolnej i studenckiej. Warszawa: Oficyna Naukowa. S. 7-28.
 
30.
PCH24. 2018. Nadgorliwość policji utemperowana. Nie wszystko ze słowem „Arab” musi być mową nienawiści, http://www.pch24.pl/nadgorliwo... [7.05.2018].
 
31.
Pędziwiatr, Konrad. 2007. Od Islamu imigrantów do islamu obywateli:muzułmanie w krajach Europy Zachodniej, Kraków: Nomos.
 
32.
Pędziwiatr, Konrad. 2011. The Established and Newcomers in Islam in Poland or the Inter-Group Relations within the Polish Muslim Community, w: Katarzyna Górak-Sosnowska (red.), Muslims in Poland and Eastern Europe. Widening the European Discourse on Islam, Warszawa: Impuls, 169–182.
 
33.
Pędziwiatr, Konrad. 2016. Islamophobia in Poland: National Report 2015, w: Farid Hafez i Enes Bayrakli (red.) European Islamophobia Report 2015, Istanbul: SETA, s. 423–441.
 
34.
Pędziwiatr, Konrad. 2017. Islamophobia in Poland: National Report 2016, w: Farid Hafez i Enes Bayrakli (red.), European Islamophobia Report 2016 Istanbul: SETA, s. 411–443.
 
35.
Prokuratura Krajowa. 2016. Wyciąg ze sprawozdania dotyczącego spraw o przestępstwa popełnione z pobudek rasistowskich, antysemickich lub ksenofobicznych prowadzonych w I półroczu 2016 r. w jednostkach organizacyjnych prokuratury, http://pk.gov.pl/plik/2016_10/... [9.05.2018].
 
36.
„Rzeczpospolita”. 1994. Europejczycy dyskryminują muzułmanów. Wywiad z profesorem Januszem Daneckim, „Rzeczpospolita”, 15.12.1994.
 
37.
Said, Edward W. 1978. Orientalism, London: Penguin.
 
38.
Simmel, Georg. 2005. Socjologia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
39.
Skrodzka, Magdalena i Anna Stefaniak. 2017. Postawy wobec muzułmanów a przywiązanie do grupy własnej w Polsce, Warszawa: Centrum Badań nad Uprzedzeniami.
 
40.
Stefaniak, Anna. 2015. Postrzeganie muzułmanów w Polsce: Raport z badania sondażowego, Warszawa: Centrum Badań nad Uprzedzeniami.
 
41.
Stola, Dariusz. 2010. Kraj bez wyjścia? Migracje z Polski 1949–1989, Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej.
 
42.
Switat, Mustafa. 2017. Społeczność arabska w Polsce. Stara i nowa diaspora, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
 
43.
Szwed, Robert. 2003. Tożsamość a obcość kulturowa. Studium empiryczne na temat związków pomiędzy tożsamością społeczno – kulturową a stosunkiem do obcych, Lublin: Wydawnictwo KUL.
 
44.
Valentine, Gill. (2010). Prejudice: Rethinking Geographies of Oppression, “Social & Cultural Geography”, 11: 519-537.
 
45.
Warmińska, Katarzyna. 1999. Tatarzy polscy: tożsamość religijna i etniczna, Kraków: TAiWPN Universitas.
 
46.
Winiewski, Mikołaj, Karolina Hansen, Michał Bilewicz, Wiktor Soral, Aleksandra Świderska i Dominika Bulska. 2017. Mowa nienawiści, mowa pogardy: Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego.
 
47.
Vertovec, Steven. 2007. Super-diversity and its implications,“Ethnic and Racial Studies”,30(6), 1024–1054.
 
48.
Young, Iris. 1990. Justice and the Politics of Difference, Oxford: Princeton University Press.
 
eISSN:2300-7109
Journals System - logo
Scroll to top